#podsumowanie2017: 23 książki, 210 filmów, 102 seriale, 354 albumy, 14736 utworów, 2479km rowerem.
Dla porównania #podsumowanie2016: 19 książek, 145 filmów, 61 seriali, 396 albumów, 18856 utworów i 4390 km rowerem. (całe podsumowanie 2016)
Co się rzuca w oczy? Więcej książek, więcej filmów i więcej seriali. Mniej płyty i mniej km rowerem. Zwłaszcza to ostatnie mnie zaskoczyło, bo myślałam, że może być raczej bity rekord.
Książki. Podtrzymuje to co rok temu “na skale czytelnictwa w kraju to olbrzymia ilość, to mnie i tak wydaje się że powinienem czytać więcej”. Za rok liczę na minimum 30 pozycji. Co w tym roku najbardziej z lektur bym polecił? W zasadzie wszystkie 24 pozycje są warte polecenia. Także polecam
Lidia Pańków – Bloki w słońcu. Mała historia Ursynowa Północnego (7/10)
Ryszard Kapuściński – Cesarz (8/10)
Zygmunt Bauman – Socjologia (8/10)
Wojciech Górecki – Abchazja (7/10)
Piotr Głuchowski, Marcin Kowalski – Tabloid. Śmierć w tytule (7/10)
Hanna Krall – Na wschód od Arbatu (6/10)
Teresa Torańska – Smoleńsk (7/10)
Wiktor Osiatyński – Alkoholizm. Grzech czy choroba (7/10)
Ziemowit Szczerek – Siódemka (8/10)
Ziemowit Szczerek – Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian (6/10)
Filip Springer – Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast (8/10)
Michel Houellebecq – Uległość (6/10)
Wojciech Tochman – Jakbyś kamień jadła (7/10)
Tomasz Mann – Czarodziejska Góra cz. 1 (7/10)
Włodzimierz Nowak – Dżej Dżej (6/10)
Ziemowit Szczerek – Rzeczpospolita zwycięska. Alternatywna historia Polski (8/10)
Piotr K. Piotrowski – 07 zgłasza się. Kulisy powstania serialu (4/10, tej jednej pozycji nie polecam – w sensie, nic złego, fanom tego kultowego serialu na pewno polecić można, ale ja się zawiodłem – nic ponad streszczenie + najprostsze ciekawostki).
Filip Springer – Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach (7/10)
Wojciech Tochman, Katarzyn Boni – Kontener (7/10)
Magdalena Grzebałkowska – Beksińscy. Portret podwójny (9/10)
Wojciech Orliński – Lem. Życie nie z tej ziemi (8/10)
Robert D. Kablan – Bałkańskie upiory. Podróż przez historię (6/10)
Barbara Demick – W oblężeniu. Życie pod ostrzałem na sarajewskiej ulicy (9/10)
Jak ktoś ciekawy co jeszcze czytałem, lub co czytam – https://www.goodreads.com/user/show/39629210-mateopoznan i http://lubimyczytac.pl/profil/173321/mateo
Podobnie jak rok temu z wyniku filmowego jestem zadowolony. A przecież jest większy o ponad ¼. Tłumaczyć to może duża ilość filmów krótkometrażowych, których w poprzednim zestawieniu w ogóle nie uwzględniałem. Mówi się nie ilość, a jakość, także z pośród tej masy polecam szczególnie wszystko powyżej 8/10, a więc:
9/10 – Zodiak (2007)
9/10 – Niesamowity świat April (2015, org. Avril et le monde truqué)
9/10 – Fala (2008, org. Die Welle)
9/10 – Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie (2016, org. Perfetti sconosciuti)
8/10 – Nice Guys (2016)
8/10 – Na mlecznej drodze (2016)
8/10 – Niebieski parasol (2013, org. The Blue Umbrella) – krótki metraż
8/10 – Zaburzenie częściowe (2009, org. Partly Cloudy) – krótki metraż
8/10 – Uciec przed śmiercią (2000, org. Harrison’s Flowers)
8/10 – James White (2015)
8/10 – A teraz coś z zupełnie innej beczki (1971, org. And Now for Something Completely Different)
8/10 – Zwierzęta nocy (2016, org. Nocturnal Animals)
8/10 – Nauczycielka (2016, org. Učitelka)
8/10 – Miłość (2012, org. Amour)
8/10 – Obywatel Kane (1941, org. Citizen Kane)
8/10 – Metropolis (1927)
8/10 – Infiltracja (2006, org. The Departed)
8/10 – Aż do piekła (2016, org. Hell or High Water)
8/10 – Manchester by the Sea (2016, org. Manchester by the Sea)
8/10 – Mniejsze niebo (1980, org. Mniejsze niebo)
8/10 – Drabina Jakubowa (1990, org. Jacob’s Ladder)
8/10 – Zderzenie (2016, org. Eshtebak
Więcej moich ocen – http://www.filmweb.pl/user/mateopoznan/films
Seriale. 102. Dwa razy więcej niż rok temu i stanowczo za dużo. Co prawda nie można odmówić tej formie sztuki telewizyjnej że rozwija się jak żadna inna, jednak popadam w coraz większą rutynę. Choć i tak wiele pozycji porzuciłem (niezależnie czy były fatalne – Wymiar 404 (4/10), czy całkiem dobre – Luke Cage (nie oceniłem ostatecznie w ogóle) to w tym roku trzeba zrobić to o wiele bardziej radykalnie. Wiele pozycji oglądałem tylko siłą rozpędu, a to nie ma sensu.
No to pora na te z oceną powyżej 8/10, najpierw te które oceniłem w tym roku po raz pierwszy (zarówno premierowe, jak i te które dopiero teraz do mnie dotarły, niezależnie czy widziałem jeden, czy więcej sezonów)
9/10 – Trzynaście powodów (2017, org. Thirteen Reasons Why)
9/10 – Pokój 104, 2017, org. Room 104)
9/10 – Opowieść podręcznej (2017, org. The Handmaid’s Tale)
8/10 – American Vandal (2017)
8/10 – Mike Judge przedstawia: Opowieści z trasy S01 (2017, org. Mike Judge Presents: Tales from the Tour Bus S01)
8/10 – Mindhunter
8/10 – Big Mouth (2017)
8/10 – 3% (2016)
8/10 – Ozark (2017)
8/10 – Abstrakt: Sztuka designu (2017, org. Abstract: The Art of Design)
8/10 – Drodzy biali! (2017, org. Dear White People)
8/10 – Wielkie kłamstewka (2017, org. Big Little Lies)
8/10 – F Is for Family (2015)
8/10 – The Get Down (2016)
8/10 – Seria niefortunnych zdarzeń (2017, org. Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events)
Do tego istotne powroty nowych sezonów:
10/10 – Rick and Morty S03
10/10 – Stranger Things S02
9/10 – Shameless S07
9/10 – Fargo S03
9/10 – Orange Is the New Black S05
9/10 – Master of None S02
9/10 – Narcos S03
9/10 – Black Mirror S04
8/10 – Sherlock S04
8/10 – Family Guy S15
8/10 – TBBT S10
8/10 – Humans S02
8/10 – Better Call Saul S03
8/10 – Dolina Krzemowa S04
8/10 – House of Cards S05
8/10 – South Park S21
8/10 – Mr. Robot S03
z tych co jeszcze trwają polecam zwłaszcza Shameless S08, TBBT S11, Orville S01,
Przypomniałem sobie też całą Futurame, Zmienników, 07 zgłoś się czy Newsroom. Przy tym ostatnim dotarło do mnie jak ważna jest selekcja. O ile pierwszy sezon to 10/10, to drugi wydawał mi się jedynie trochę słabszy. Z dystansu wygląda to inaczej i przepaść razi. Spokojnie można było go sobie odpuścić. Także w 2018 stawiam na odrzucanie średnich pozycji, nie ma na co tracić czasu.
Więcej moich ocen – http://www.filmweb.pl/user/mateopoznan/serials
Muzyka. Mniej wysłuchanych albumów to na pewno zasługa tego że dużo czasu poświęciłem na podcasty, w tym te muzyczne na mixcloud. A bezwzględne statystyki?
Bitamina – Kawalerka – 431
Taco Hemingway – Szprycer – 305
Kendrick Lamar – DAMN. – 229
Hades – Światło – 201
Taco Hemingway – Marmur – 162
HOLAK – The Introvert – 159
donGURALesko – Dom otwartych drzwi – 116
Action Bronson – Blue Chips 7000 – 111
Kelela – Take Me Apart – 110
Gorillaz – Humanz – 102
więcej: https://www.last.fm/pl/user/mateopoznan/library/albums
Oczywiście świetnych albumów z tego i nie tylko zresztą roku było więcej, ale zwyczajnie nie chce mi się robić pełnej selekcji 😀
Surowe statystyki:
Albumy – https://pastebin.com/4SgU2dw5
Seriale – https://pastebin.com/zXxYgCej
Filmy – https://pastebin.com/e1VnMKGS